Maahanmuuttajien ja pakolaisten auttamisesta tulisi kiittää, ei nostaa syytteitä

Caritas Europan julkilausuma Maailman pakolaispäivänä 20.6.2019

Maailman pakolaispäivänä Caritas Europa kehottaa Euroopan maiden johtajia seisomaan perusarvojensa takana ja toivottamaan maahanmuuttajat ja pakolaiset tervetulleiksi arvokkuudella.

Tilanteessa, jossa lähes 70 miljoonaa ihmistä ympäri maailman on joutunut pakenemaan kodeistaan sodan, konfliktin tai väkivallan takia, vieraanvaraista Eurooppaa tarvitaan enemmän kuin koskaan. Valitettavasti maahanmuuttopolitiikan tiukentuessa myös auttamistyön kriminalisointi on yleistymässä Euroopassa.

“Inhimillisyyden osoittaminen hädässä oleville maahanmuuttajille ja pakolaisille tulisi olla teko, josta kiitetään, ei nosteta syytteitä”, sanoo Maria Nyman, Caritas Europan pääsihteeri. ”Lähimmäisenrakkauden hengessä meillä kaikilla on velvollisuus varmistaa, että jokaisen ihmisoikeuksia kunnioitetaan.”

Eurooppalainen Caritas-verkosto on havainnut, että ahdingossa olevien maahanmuuttajien auttamista yritetään enenevissä määrin vaikeuttaa ja jopa kriminalisoida:

Poliisit ovat esimerkiksi ahdistelleet vapaaehtoisia, jotka tarjosivat ruokaa ja peseytymismahdollisuuden köyhille siirtolaisille Calais’ssa; turvapaikanhakijoille majoitusta antaneita kansalaisia on haastettu oikeuteen Belgiassa ja kansalaisjärjestöjen työntekijöitä on asetettu syytteeseen Välimerta ylittävien ihmisten pelastustoiminnasta Italian ja Maltan rannikoilla. Caritas raportoi vastaavista kokemuksista myös muissa maissa, kuten Unkarissa, Kreikassa, Sveitsissä, Serbiassa ja Espanjassa.

”Humanitaarinen apu ei ole rikos, muttei myöskään sankariteko. Se on välttämättömyys”, sanoo Seán Binder, 25, vapaaehtoinen, joka vietti 106 päivää tutkintavankeudessa Kreikassa. Häntä syytetään mm. salakuljetuksesta siirtolaisille Lesboksen saarella antamansa avun takia. Hän odottaa parhaillaan oikeudenkäyntiä ja voi saada jopa 25 vuoden vankeustuomion, mikäli hänet todetaan syylliseksi.

Maailman pakolaispäivänä Caritas Europa pyytää eurooppalaisia päättäjiä varmistamaan, että ihmissalakuljetusta koskeva lainsäädäntö ei johda siirtolaisille ja pakolaisille annetun humanitaarisen avun kriminalisointiin. Sen sijaan tulee tukea kansalaisyhteiskuntaa ja edistää vieraanvaraista Eurooppaa, jonka toimintatapojen keskiössä on solidaarisuus, kohtaaminen ja kunnioitus. Siirtolaisten ja pakolaisten auttamisesta tulisi kiittää, ei nostaa syytteitä.

Caritas Europa on 49 eurooppalaisen Caritaksen yhteistyöverkosto. Yli 160 maassa toimiva Caritas on yksi maailman suurimmista avustusverkostoista. Lisätietoa: www.caritas.fi, www.caritas.eu, www.caritas.org

Alkuperäinen lausunto on luettavissa osoitteessa: https://www.caritas.eu/world-refugee-day-statement/

Toimiston aukioloajat: ma-to 10-15,