Paastokeräys

”Ennen kannoimme veden joelta. Kävelimme puoli tuntia edestakaisin. Lähteen vesi ei ollut kuitenkaan aina puhdasta vaan siinä oli hyönteisiä ja sadekaudella mutaa. Nyt meidän ei tarvitse enää kävellä kauas, vaan voimme käyttää vettä milloin tahansa. Voimme pestä vaatteemme ja saamme tarpeeksi vettä juodaksemme. Emme olleet koskaan ajatelleet, että elämämme voisi muuttua näin radikaalisti.”

​- Doña Valentina ​Vityon kylästä, jonne rakennettiin uusi vesijärjestelmä vuonna 2017 Caritaksen tuella

Suomen Caritaksen paastokeräys tukee tänä vuonna vesijärjestelmän rakentamista Jaruman kylään Boliviassa.

Alueen väestö elää äärimmäisessä köyhyydessä ja kärsii vakavasta puhtaan juomaveden puutteesta. Yli 50 prosentilla asukkaista ei ole puhdasta juomavettä, ja alle 5 prosentissa kylien kotitalouksista on käymälä. Tästä syystä erityisesti lasten yleinen terveydentila on huono ja ripulitaudit sekä parasiitit ovat yleisiä.

Caritaksen hankkeessa kylään rakennetaan vesijohtoverkosto ja perustetaan kyläläisten itse hallinnoima vesikomitea. Lisäksi kyläläisille jaetaan tietoa veden käyttöön, hygieniaan ja vesikomitean toimintaan liittyen.

Lue lisää Bolivian vesihankkeesta täältä.
 Doña Valentinan perheen tarinan voit lukea blogistamme.

Toimiston aukioloajat: ma-to 10-15,