Caritaksen uutiskirje kesäkuu 2020

Kesäinen tervehdys Caritaksen toimistolta!

Koronaepidemia on muuttanut myös Caritaksen toimintaa. Ystävyyden kahvilat siirtyivät etäyhteyksien päähän ja hävikkiruoanjakelu on toistaiseksi keskeytetty. Vuosikokous ja juhlaseminaari siirtyivät kumpikin syksyyn. Toimiston ovet avattiin uudestaan kesäkuun alussa. Olemme auki 18.6. asti ma-pe klo 10-15 ja sopimukseen mukaan. Heinäkuussa lomailemme ja toimisto aukeaa uudestaan 3.8.

Maria Nyman, Peter Kariuki, emerituspiispa Teemu Sippo ja Maria Krabbe Hammershoy puhuvat Caritaksen juhlaseminaarissa 22.10.2020

Suomen Caritaksen 60-vuotisjuhlaseminaari järjestetään NewCo-juhlasalissa (Ensi linja 1, Helsinki) 22.10. klo 12-16. Puhujiksi ovat lupautuneet mm. emerituspiispa Teemu Sippo, Caritas Europan pääsihteeri Maria Nyman, Caritas Tanskan pääsihteeri Maria Krabbe Hammershoy ja Etnisten suhteiden neuvottelukunnan ETNO:n pääsihteeri Peter Kariuki. Seminaarin tarkempi ohjelma julkistetaan syksyllä.

Kiitämme lämpimästi paastokeräykseemme osallistuneita! Keräyksen tuotoilla tuetaan yhteistyökumppanimme Fundación Iwokan toimintaa lasten ja nuorten syrjäytymisen ehkäisemiseksi Kolumbian Pereirassa. Koronaepidemian aikana Iwokan toiminta on ollut erityisen tärkeää, jotta myös ne, joilla on erilaisia vaikeuksia, ovat pysyneet mukana etäopetuksessa.

Olethan maksanut jäsenmaksusi? Lähetämme sinulle muistutuksen, jos maksusi ei näy järjestelmissämme. Jäsenmaksutuotoilla varmistamme avustustoimintamme jatkuvuuden. Myös säännölliset lahjoitukset tekevät työmme mahdolliseksi. Voit ryhtyä Caritaksen kuukausilahjoittajaksi pienelläkin summalla osoitteessa www.caritas.fi/kuukausilahjoitus.

Lämpimin terveisin,

Larissa Franz-Koivisto

Pääsihteeri

Tervetuloa Caritaksen vuosikokoukseen!

Koronaepidemian vuoksi siirretty vuosikokous järjestetään Pyhän Marian kirkon seurakuntasalissa (Mäntytie 2, Helsinki) tiistaina 25.8. klo 17.00. Tilaisuudessa on kahvitarjoilu. Lämpimästi tervetuloa!

Välkommen till Caritas årsmöte!

Mötet hålls i Sankta Maria kyrkans församlingssal (Tallvägen 2, Helsingfors) tisdagen 25.8. klo 17.00. Kaffeservering. Varmt välkommen!

Welcome to the Annual General Meeting!

The Annual General Meeting of Caritas Finland will be held in the Parish Hall of St. Mary’s Church (Mäntytie 2, Helsinki) on Tuesday August 25th at 5 pm. Coffee will be served. Welcome!

Kymppi-hanke tukee yrityksiä eriarvoisuuden vähentämisessä

Suomen Caritaksen, Diakonissalaitoksen, Filantropian ja Filoksenian yhteisen Kymppi-hankkeen tavoitteena on sitouttaa suomalaiset, kehittyvissä maissa toimivat yritykset toimimaan eriarvoisuuden vähentämiseksi. Hanke pyrkii osoittamaan, että ihmisoikeuksien kunnioittaminen ja kaikkien ihmisten yhdenvertainen kohtelu voivat olla yrityksen menestystekijöitä. Hankkeessa järjestetään yrityksille työpajoja kestävän kehityksen teemoista, tuotetaan käytännön vastuullisuustyötä tukeva mobiilioppimismateriaali sekä levitetään menestystarinoita yrityksistä, jotka ovat onnistuneesti yhdistäneet kestävän kehityksen tavoitteet liiketoimintaansa. Hanketta rahoittaa Ulkoministeriö.

Kymppi-hankkeen afterwork-keskustelu aiheesta Ratkovatko tulevaisuuden yritykset maailman ongelmia? on kuunneltavissa tästä. Keskustelun sisällöistä voit lukea lisää blogistamme.

Aymara-alkuperäiskansaan kuuluva iäkäs nainen nojaa talon seinään kädessään kävelykeppi

Puhdasta vettä Bolivian vuoristokyliin -

Suomen Caritaksen hanke on tukenut vuoristokylien asukkaita parantamaan terveyttään ja ympäristöään

Vesi on elämä II -hanke Boliviassa on tullut päätökseen. Caritas Corocoron toteuttamalla hankkeella tuettiin puhtaan veden saatavuutta ja sanitaatiota kolmessa kylässä La Pazin vuoristoalueella vuosina 2017-2019. Samalla ihmiset ovat innostuneet kehittämään kyläyhteisöään ekologisesti kestävämpään suuntaan.

”Puhdas juomavesi on ollut monien vuosien unelma!” Ángel Flores kertoo. "Nyt kaikilla kyläläisillä on vettä, sitä riittää koko perheelle ja sitä on turvallista juoda."

Suomen Caritaksen tukemissa kolmessa hankekylässä yhteensä 155 perhettä saa nyt puhdasta vettä. Lisäksi esimerkiksi monet taudit, kuten ripuli ja loissairaudet, ovat vähentyneet kylissä jopa puoleen entisestä. Paikallinen terveyskeskuslääkäri tohtori Ramiro Mamani kertoo, että Caritas Corocoro on onnistunut innostamaan ihmiset osallistumaan työpajoihin, ja muutos entiseen on ollut selkeä. Kouluissa järjestetyissä työpajoissa on esimerkiksi opetettu käsienpesua, hampaiden harjausta ja kuukautishygieniaa.

Lue lisää hankkeen tuloksista tästä.

Mitä jos kalaa ei tulekaan?

Monien vähävaraisten perheiden tilanne on koronakriisin myötä tiukentunut entisestään.

Auta perheitä selviämään kesällä kasvavista ruokakuluista tai anna lapselle mahdollisuus päästä järjestettyyn kesätoimintaan.

Kampanjaan lahjoitetut varat käytetään kokonaisuudessaan vähävaraisten perheiden hyväksi, hallintokuluja vähentämättä.

www.caritas.fi/lahjoita Danske Bank FI73 8000 1270 1545 04, viite 2325

MobilePay: 95959 (viite: kotimaa)

Keräyslupa: RA/2019/18 (2019-2022)

35 katselukertaa0 kommenttia