Paastokeräys 2019: Puhdas vesi tuo terveyttä ja edistystä bolivialaisiin vuoristokyliin

"Ennen kannoimme veden lähteestä. Kävelimme puoli tuntia edestakaisin. Lähteen vesi ei ollut kuitenkaan aina puhdasta vaan siinä oli hyönteisiä. Jos oli pimeää, niin saatoimme kantaa mukanamme jopa sammakoita. Sadekaudella lähde oli täynnä mutaa. Loppuaikoina lähteestä saattoi löytää jopa ulostetta. Sellaista oli elämämme useiden vuosien ajan. Nyt kaikki on muuttunut.”

Näin kertoo 65-vuotias Valentina Laura Garcia bolivialaisesta Vityon kylästä, jonne rakennettiin uusi vesijärjestelmä Suomen Caritaksen tuella. Doña Valentinan perheeseen kuuluvat hänen 70-vuotias miehensä Quispe Chinese Patient, 45-vuotias poikansa German ja 12-vuotias tyttärentytär Lidia. Koko perhe on todella tyytyväinen viime vuonna valmistuneeseen vesijärjestelmään:

"Nyt meidän ei tarvitse enää kävellä kauas, vaan voimme käyttää vettä milloin tahansa. Vettä on aina saatavilla, voimme pestä vaatteemme ja saamme tarpeeksi vettä juodaksemme. Emme olleet koskaan ajatelleet, että elämämme voisi muuttua näin radikaalisti.”

Doña Valentina, hänen tyttärentyttärensä Lidia ja miehensä Quispe iloitsevat puhtaasta juoksevasta vedestä.

Puhtaan veden puute aiheuttaa terveysongelmia

Bolivia on Latinalaisen Amerikan köyhimpiä maita. Puhtaan juomaveden puute ja huono hygieniatilanne lisäävät terveysongelmia erityisesti maaseudulla. Suomen Caritas on tehnyt jo vuosia väsymättä työtä Bolivian vesi- ja sanitaatiotilanteen parantamiseksi. Nykyinen hanke Agua es Vida - Vesi on elämä II toimii Andien vuoristossa La Pazin departementin syrjäseuduilla, jonka asukkaat kuuluvat aymaraa puhuvaan alkuperäisväestöön.

Alueen väestö elää äärimmäisessä köyhyydessä ja kärsii vakavasta puhtaan juomaveden puutteesta. Yli 50 prosentilla asukkaista ei ole puhdasta juomavettä, ja alle 5 prosentissa kylien kotitalouksista on käymälä. Tästä syystä erityisesti lasten yleinen terveydentila on huono ja ripulitaudit sekä parasiitit ovat yleisiä.

Caritaksen hankkeessa kylään rakennetaan vesijohtoverkosto ja perustetaan kyläläisten itse hallinnoima vesikomitea. Kyläläiset ovat osallistuneet aktiivisesti vesijärjestelmän rakentamiseen, doña Valentina kertoo:

”Saadaksemme puhdasta vettä kyläämme olemme kaikki työskennelleet ankarasti, sekä miehet että naiset. Olemme kaivaneet perustuksia sekä auttaneet rakennusmestaria kaivon kaivamisessa ja säiliön asentamisessa. Olemme myös osallistuneet koulutustyöpajoihin, mikä on auttanut meitä paljon elämäntapojemme muuttamisessa”.

Juokseva vesi kannusti muihinkin parannuksiin

Caritaksen hanke järjestää kyläläisille koulutuksia veden käyttöön, hygieniaan sekä vesikomitean toimintaan liittyen. Hanke kannustaa ja neuvoo kyläläisiä rakentamaan koteihinsa käymälän. Doña Valentinan perhe rakensi uuteen kotiinsa myös suihkun:

"Meille pidetyt työpajat ovat auttaneet meitä parantamaan kodin hygieniaa. Niiden ansiosta olemme myös rakentaneet ekologisen käymälän ja suihkun lastemme ja lastenlastemme parasta ajatellen. Haluamme, että he ovat puhtaita. Minun nuorudessani ja lapsuudessani asiat olivat toisin…”.

Doña Valentinan perhe on intoutunut rakentamaan kotiinsa myös keittiön ja ruokailutilan.

Poikansa German Quispe Lauran kannustamana Doña Valentina on päättänyt, etteivät he tyydy enää vain juoksevaan veteen, vaan haluavat myös muita muutoksia: "Nyt kun meillä on jo kotona juokseva vesi, meidän on tehtävä muita parannuksia elämäämme. Olemme alkaneet rakentaa keittiötä ja ruokailutilaa, jossa on tiskipöytä ja pöytä, jonka ääressä voimme syödä koko perhe yhdessä. Rakennamme pikkuhiljaa, mutta jonakin päivänä saamme kaiken valmiiksi”, kertoo Doña Valentina innostuneena. ”Kiitos Suomen Caritakselle antamastanne tuesta.”.

Suomen Caritaksen tämänvuotinen paastokeräys tukee vesijärjestelmän rakentamista toiseen bolivialaiseen vuoristokylään, Jarumaan. Auta Caritasta tuomaan puhdas vesi yhä useamman ihmisen ulottuville ja osallistu paastokeräykseen:

Viite 2257

MobilePay: 95959