Pakolaisten määrä maailmassa on kasvanut

Tänään vietämme maailman pakolaispäivää. Caritas Europa kehottaa EU:n päättäjiä varmistamaan turvalliset reitit, arvokkaan vastaanoton ja kotoutumistuen kaikille EU:sta turvaa hakeville heidän lähtömaasta riippumatta. Kuten Ukrainasta pakeneville annettu myönteinen vastaus osoittaa, siellä on poliittista tahtoa.

Maailmanlaajuisesti yli 100 miljoonaa ihmistä – ennätysluku, joka edustaa yhtä prosenttia maailman väestöstä – on tähän mennessä joutunut pakkosiirtolaisuuteen vuonna 2022 konfliktien, väkivallan, ihmisoikeusloukkausten ja vainon vuoksi sellaisissa maissa kuin Etiopia, Burkina Faso, Myanmar, Nigeria, Afganistan, Ukraina tai Kongon demokraattinen tasavalta. Ihmiset eivät ota kevyesti päätöstä lähteä kotimaasta. Pikemminkin kyse on usein selviytymisestä.

Tässä tarinoita eri puolille Eurooppaa saapuneilta pakolaisilta, joita paikalliset Caritas-järjestöt ovat auttaneet:

”Lapseni Somaliassa puhuvat aina räjähdyksistä ja terrori-iskuista, jotka jatkuvat edelleen 30 vuotta sodan alkamisesta. Siksi tulin Belgiaan ja haluaisin tuoda heidät (lapseni) tänne."

Ali Adan Osman - Belgialainen turvapaikanhakija, joka saa apua Belgian Caritasilta

”Kun tajusin, että tyttäreni pelkäsi lähteä Kiovan kellarista syömään keittiössämme, kesti vain muutaman minuutin päätöksen lähteä Ukrainasta.”

Jevheniia Bondarenko - Caritas Belgian Ukrainan puhelintukilinjan työntekijä

Maailmanlaajuisesti yli 1,5 miljoonaa ihmistä tarvitsee uudelleensijoittamista. Toimenpide pelastaa henkiä ja tuo pakolaisia maahan, jossa he saavat pitkäaikaista suojelua. Kuitenkin vain noin 20 000 pakolaista päästettiin EU:hun vuonna 2021 uudelleensijoittamisen tai humanitaarisen maahanpääsyn kautta.

Caritas Europa kehottaa Euroopan maita lisäämään uudelleensijoittamista ja mahdollistamaan turvallisemmat reitit Eurooppaan. Tämä on globaalin solidaarisuuden kysymys, sillä konfliktialueiden lähellä olevat maat ovat ottaneet vastaan lähes 90 prosenttia maailman pakolaisista jo vuosia huolimatta lukuisista kotimaisista haasteista, jotka ovat vain pahentuneet Ukrainan sotaan liittyvien elintarviketurvan ja toimitusketjun haasteiden vuoksi.

”Seinistä ja aidoista rajoilla ei voi tulla normia. Liikkeellä olevia ihmisiä ei pidä nähdä uhkana, ja rajoillamme tapahtuvat takaiskut on lopetettava välittömästi. Sen sijaan kehotamme Euroopan johtajia antamaan inhimillisen vastauksen kaikille ja tukeutumaan Ukrainasta siirtymään joutuneiden toivottavaan reaktioon.

Maria Nyman - Caritas Europan pääsihteeri

Ennennäkemätön reaktio ja välitön poliittinen solidaarisuus Ukrainan sotaa pakenevia kohtaan herättää toivoa siitä, että kun poliittista tahtoa on, voidaan tehdä uskomattomia ponnisteluja helpottaakseen suojelun saantia ja tukeakseen pakolaisten täysimääräistä osallistumista yhteiskuntaan EU:n arvojen mukaisesti. Pakolainen on pakolainen, eikä nyt ole oikea hetki vähentää Euroopan sitoutumista pakolaisten suojeluun.

Katso videolta pakolaisten tarinoita:

9 katselukertaa0 kommenttia