Syksyiset terveiset Suomen Caritaksesta!

Järjestön syyskausi on lähtenyt vauhdikkaasti käyntiin. Toimistolla kokoontuu ystäväkahvila kerran kuussa ja jaamme hävikkiruokaa joka toinen viikko. Caritaksen Samanarvoinen elämäni -hankkeella on vauhdikas loppuvuosi, kun näyttely on esillä kahdella paikkakunnalla. Pohdimme uusia hankkeita, jotka alkaisivat ensi vuoden alussa. Suunnittelemme Adventtikeräystä, joka alkaa marraskuun lopussa ja odotamme Marrasmarkkinoita.

Samanarvoinen elämäni -valokuvanäyttely kiertää maata

Caritaksen Samanarvoinen elämäni -näyttely tuo välähdyksiä bangladeshilaisesta arjesta. Näyttelyyn kuuluu lähes kaksikymmentä bangladeshilaisen valokuvaajan GMB Akashin kuvaa ja niihin liittyvää tarinaa.

Näyttelyssä esillä olevat kuvat tuovat esiin tavallisten bangladeshilaisten arkea. Akash kuvaa arvostavalla tavalla yhteiskuntien reunamille jääviä ihmisiä ja antaa heille mahdollisuuden tuoda äänensä kuuluviin.

”Olen tarinankertoja. En vain ota kuvia, vaan haluan kertoa tarinan kuvan takana”, kertoo valokuvaaja GMB Akash.

Näyttely on esillä:

Kuopio 4.-15.10.2022, Kuopion pääkirjasto

Jyväskylä 18.10.-4.11.2022, Jyväskylän pääkirjasto

Tampere 3.1.-21.1.2023, Tampereen pääkirjasto Metso

Näyttely liittyy Caritaksen Samanarvoinen elämäni -hankkeeseen, johon kuuluu myös oppimateriaali ja sosiaalisen median kampanja. Lue lisää näyttelystä lisää osoitteesta samanarvoinenelamani.org.

Caritaksen hallitus täydentyi keväällä

Suomen Caritaksen vuosikokous oli 26.4.2022. Hallituksesta eronneiden tilalle valittiin Mariam Dano, Francesco Ferrari ja Pekka Palokangas. Hallitukseen kuuluvat heidän lisäkseen hallituksen puheenjohtaja piispa Teemu Sippo SCJ, varapuheenjohtaja on Elie El-Khouri ja rahastonhoitaja Meisa Dano, Gloria Lapitan, isä Ryszard Mis SCJ, Katia Orellana ja Osmo Vartiainen. Hallitus on aktiivisesti ottanut osaa Caritaksen toiminnan suunnitteluun ja kehittämiseen.

Laura Silver aloitti kehitysyhteistyön asiantuntijana

Elokuun alussa Caritaksessa aloitti uusi kehitysyhteistyön asiantuntija, Laura Silver. Hän seuraa tehtävässään Riikka Aartolaa, joka vaihtoi työpaikkaa kesällä. Lauran tehtäviin kuuluvat Caritaksen kehitysyhteistyöhankkeet.

Ulkoministeriön rahoitusta uusille hankkeille – Ilmastonmuutos ja siirtolaisten oikeudet keskiössä

Kahdelle Caritaksen kehitysyhteistyöhankkeelle on myönnetty Ulkoministeriön rahoitus. Hankkeet toteutetaan yhteistyössä kumppaneiden kanssa Nepalissa ja Bangladeshissa.

Nepalissa keskitytään ilmastonmuutokseen ja sen vaikutuksiin pienviljelijäyhteisöissä. Hanke tuo viljelijöitä yhteen luomaan ilmastoystävällisiä, paikallisia ratkaisuja vastaamaan ilmastonmuutoksen aiheuttamiin haasteisiin. Hankkeen kohderyhmää ovat heikoimmassa asemassa olevat pienviljelijät Nawalpurin alueella.

Bangladeshissa alkava hanke edistää siirtolaistyöläisten oikeuksia. Omia oikeuksia koskevan tiedon puute, luvattomien rekrytointiagenttien läsnäolo, köyhyys ja naisiin kohdistuva väkivalta tekevät naisista erityisen haavoittuvaisia hyväksikäytölle, pakkotyölle ja ihmiskaupalle. Hanke antaa naisille ja tytöille tietoa ja yhteisöille valmiudet puolustaa oikeuksiaan.

Vuonna 2021 alkaneet hankkeet Keniassa ja Myanmarissa päättyvät vuonna 2023. Keniassa yli 500 naisen ruokaturva on parantunut ja heidän taloudellinen itsenäisyytensä lisääntynyt. Naiset ovat saaneet koulutusta mm. mehiläistarhauksesta ja korien tekemisestä. Lisäksi naiset ovat muodostaneet ryhmiä, joiden kautta he saavat pieniä lainoja yritystoiminnan aloittamiseksi. Haastavasta tilanteesta huolimassa Myanmarissa hankkeen kautta on asennettu kasvihuone, 20 vesisuodatinta kouluihin sekä koulutettu yhteisöjä kestävästä kehityksestä.

Voit tukea Caritaksen kehitysyhteistyöhankkeita kertalahjoituksella tai ryhtyä lahjoittamaan säännöllisesti kuukausittain. Lue lisää eri vaihtoehdoista www.caritas.fi/lahjoita

Tapahtumia Caritaksen toimistolla osoitteessa Kuusitie 6, 00270 Helsinki

Ystävyyden kahvila Caritaksen toimistolla keskiviikkoisin kello 15–17. Kahvila pidetään syyskaudella 12.10., 9.11. ja 14.12.2022. Kahvilapäivinä Caritas-kauppa on auki klo 18 asti.

Vastuuviikon kahvila Caritaksen toimistolla tiistaina 25.10. klo 15–17. Puhujana Suomen Ekumeenisen Neuvoston Vastuuviikon koordinaattori Sarah Tiainen. Viikon teemana on kohtuullisuus. Tervetuloa keskustelemaan kahvin äärellä! Lue lisää Vastuuviikosta osoitteessa www.vastuuviikko.fi.

Hävikkiruoanjakelu Caritaksen toimistolla joka toinen maanantai klo 15–16. Syykauden ruokajakopäivät ovat 17.10., 31.10., 14.11., 28.11. ja 12.12.2022.

Marras-markkinat eli Joulubasaari sunnuntaina 20.11. klo 10.30–14.30 Pyhän Henrikin seurakuntasalissa osoitteessa Pyhän Henrikin aukio 1 A. Järjestämme basaarissa arpajaiset. Voit tuoda lahjoituksia arpajaisia varten Caritaksen toimistoon ma-pe klo 10–15, 11.11. asti. Arpajaispalkintojen pitää olla käyttämättömiä.

Lahjoita kotimaantyöhön ‒ auta meitä auttamaan!

Tarvitsemme lahjoituksia kotimaantyöhön. Kiitos kaikille, jotka lahjoititte rahaa kesäleirien maksuihin! Syyskaudella keräämme rahaa, jotta pystymme antamaan ruokalahjakortteja vähävaraisille. Perheiden ahdinko on viime aikoina lisääntynyt, jolloin tuen tarve kasvaa. Tuellasi pystymme auttamaan!

Voit lahjoittaa joko nettisivuillamme, suoraan tilille tai MobilePayn kautta.

Verkkosivuillamme lahjoitussivu löytyy www.caritas.fi/lahjoita -> valitse kohde -> Kotimaantyö

Lahjoitukset suoraan tilille:

Saaja: Suomen Caritas ry

Tilinumero: FI73 8000 1270 1545 04

Viite: 2325 (kotimaan sosiaalityö)

MobilePay: 95959 (viesti: kotimaa)

Ryhdy kuukausilahjoittajaksi! Haluatko varmistaa, että auttamistyömme jatkuu keskeytymättömänä ja sinun ei tarvitsisi säännöllisesti muistaa tehdä tilisiirtoja? Kuukausilahjoituksen myötä tililtäsi lähtee haluamasi summa automaattisesti. Täytä kuukausilahjoituslomake verkkosivuiltamme, niin autamme sinua ryhtymään kuukausilahjoittajaksi.

Voit valita kohteeksi joko kotimaan työn tai kehitysyhteistyön. Pienikin säännöllinen lahjoitus saa paljon aikaan!

Jäsenmaksunsa maksaneille alennusta Caritas-kaupassa

Maksamalla jäsenmaksusi teet osaltasi avustustoimintamme mahdolliseksi! Tänä vuonna jäsenmaksunsa maksaneet saavat myös luostarituotteistamme ja second-hand vaatekaupassa 10 prosentin alennuksen. Luostarituoteostoksia voit tehdä toimistollamme ma-pe klo 10–15 (Kuusitie 6, Helsinki) ja verkkokaupassamme (www.caritas.fi/caritas-kauppa). Alle 25-vuotiaille jäsenillemme jäsenmaksun maksaminen on vapaaehtoista.

Caritaksen jäsenmaksu on postitettu huhtikuussa. Niille, jotka eivät ole maksaneet jäsenmaksuaan, lähetämme maksupyynnön lähipäivinä. Laskutusjärjestelmässämme ennen sitä maksetut jäsenmaksut ovat rekisteröityneet edelliselle vuodelle. Pahoittelemme, jos olette saaneet karhumaksun, vaikka olette tämän vuoden jäsenmaksunne jo suorittaneet. Lähetämme erillisessä viestissä myös tietojen tarkistuspyynnön. Olisi hienoa, että täydentäisitte tarvittaessa tietojanne, jotta saamme teihin yhteyttä parhaimmalla tavalla.

Värikkäitä syyspäiviä ja valoa arkeen!

Toivottavat Larissa, Adriana, Laura K ja Laura S Suomen Caritaksen toimistolta.