Työharjoittelu Caritaksessa

Tämän blogitekstin kirjoittaja on ensimmäisen vuosiasteen kauppatieteiden yliopisto-opiskelija. Minulla on nyt takana on antoisa, kuukauden pituinen harjoittelujakso Suomen Caritaksessa.

Olen jo kolmen vuoden ajan tehnyt silloin tällöin vapaaehtoistyötä Caritaksessa, kuten pääsiäisbasaarien järjestelyä ja Tuomaan markkinoilla sesonkituotteiden myyntiä. Entuudestaan tuttuun paikkaan oli siis tämän takia helppo tulla suorittamaan harjoittelujakso. Kuukausi on harjoittelulle melko lyhyt aika, mutta siitä huolimatta ehdin oppia enemmän kuin olisin voinut uskoa.

Yliopistossa tulen valitsemaan pääaineekseni markkinoinnin. Työharjoittelussa lähtökohtana oli siis toimia viestintään ja markkinointiin liittyvien työtehtävien parissa, jotta työharjoittelu tukisi mahdollisimman hyvin opintovalintaani. Pääasialliset työtehtävät koostuivat viestinnän ja markkinoinnin avustavista tehtävistä Young voices for a better world -hankkeessa. Caritas-kaupan kehittäminen ja nettisivujen työstäminen ovat muita tehtäviä, jotka pitivät minut kiireisenä Caritaksessa.

Työpäiväni koostuivat tapahtumarikkaista toimistopäivistä. Täällä olen saanut itse suunnitella työaikatauluani, mikä on ollut mukavaa. Osa työstä oli kuitenkin toimiston ulkopuolista, sillä sain päivystää Caritaksen ständillä Maailma kylässä -festivaaleilla.

Päällimmäisenä harjoittelujaksosta minulle jää hyvä mieli. Harjoittelun myötä itsetuntemukseni on lisääntynyt ja olen saanut sukeltaa syvemmälle avustusjärjestön toimintaan. Kaksikielisenä ja eri kulttuureja rakastavana nuorena on ollut mahtavaa päästä töihin Caritakseen, jolla on niin laaja kansainvälinen verkosto. Täällä olen oppinut arvostamaan entistä enemmän avustustyön merkitystä ja suosittelen lämpimästi tämän blogitekstin lukijoita tutustumaan Caritaksen toimintaan.

Viikot Caritaksessa vierähtivät hyvin nopeasti ja olisin mielelläni jäänyt tänne vielä pidemmäksikin aikaa. Tuhannet kiitokset Caritas!

Kirjoittaja: Marianna Saarialho, yliopisto-opiskelija

0 katselukertaa