Yritystoiminnalla voi olla merkittäviä myönteisiä ihmisoikeusvaikutuksia

Päivitetty: 31. elok. 2020

Kymppi-hankkeen Yritykset ihmisoikeuksia edistämässä -työpajassa nostettiin esiin yritysten ihmisoikeustyön työkaluja, haasteita ja mahdollisuuksia.

Neljä etiopialaista käsityöläistä solmii mattoa yhdessä penkillä istuen

Kuva: Sera Helsinki

Ihmisoikeuskeskuksen asiantuntija Susan Villa esitteli työpajassa yrityksiä sitovia säädöksiä sekä kansainvälisiä linjauksia, jotka antavat suuntaviivoja yritysten ihmisoikeustyölle. ”Ihmisoikeuksien kunnioittaminen ei aina tarkoita vain ihmisoikeusloukkausten välttämistä, vaan myös ihmisoikeuksien edistämistä. Yritystoiminnalla voi olla myös merkittäviä positiivisia ihmisoikeusvaikutuksia”, kertoi Villa.

Esimerkkinä tästä on designmattoja valmistavan Sera Helsingin toiminta. Sera Helsinki työllistää satoja haavoittuvimpiin ihmisryhmiin kuuluvia etiopialaisia mattojen ja pyyhkeiden sekä niiden raaka-aineiden valmistuksessa. ”Nämä vammaiset naiset ja yksinhuoltajaäidit olivat ennen työllistymistään yhteiskunnan pohjasakkaa ja saivat elantonsa kadulla kerjäämällä. Työllistymisen myötä heillä on mahdollisuus kunnon toimeentuloon ja arvokkaampaan elämään”, kertoi Sera Helsingin perustaja Anna Suoheimo.

Ihmisoikeustyössä on katsottava myös lähelle

SOK:n ihmisoikeusasioista vastaava vastuullisuuspäällikkö Sanni Martikainen kertoi työpajassa S-ryhmän monipuolisesta ihmisoikeustyöstä. Suuren yrityksen monipolvisten hankintaketjujen seuraamisessa on haasteensa, mutta SOK on vahvasti sitoutunut ihmisoikeuksien edistämiseen ja onkin monessa mielessä edelläkävijä esimerkiksi siihen liittyvien työkalujen kehittämisessä. ”Ihmisoikeustyössä on katsottava paitsi kauas, myös lähelle, kuten viimeaikaiset uutiset mm. marjanpoiminnan työvoimasta tai siivousalan väärinkäytöksistä osoittavat”, Martikainen kertoi. ”Pitkissä alihankintaketjuissa seuranta on vaikeaa, minkä vuoksii esimerkiksi osuuskauppa HOK-Elanto on kieltänyt toimipaikkojensa siivoussopimuksien ketjuttamisen.”

Vammaiskumppanuus ry:n toiminnanjohtaja Anja Malm kertoi esteettömyydestä ja saavutettavuudesta yritysten kilpailuetuna kehittyvissä maissa. ”Vammaisia ihmisiä on maailmassa yli miljardi, joten heidän huomioimisensa voi tuoda yritykselle myös valtavat markkinat”, sanoi Malm. ”Jos esteettömyyden ja saavutettavuuden huomioi tuotteen tai palvelun suunnittelussa alusta asti, ei se välttämättä edes lisää kustannuksia.”

Yritykset ihmisoikeuksia edistämässä -työpaja on kuunneltavissa tästä.

KYMPPI-hankkeen tavoitteena on sitouttaa suomalaiset, kehittyvissä maissa toimivat yritykset toimimaan eriarvoisuuden vähentämiseksi. Hanke pyrkii osoittamaan, että ihmisoikeuksien kunnioittaminen ja kaikkien ihmisten yhdenvertainen kohtelu voivat olla yrityksen menestystekijöitä. Kymppi-hanketta toteuttaa Diakonissalaitos yhdessä Filantropian, Filoksenian ja Suomen Caritaksen kanssa. Hanketta rahoittaa Ulkoministeriö.

35 katselukertaa0 kommenttia