Vaikuttamistyö

Suomen Caritas on osa maailmanlaajuista Caritas-verkostoa, joka pyrkii edistämään oikeudenmukaisuutta, rauhaa ja tasa-arvoa kaikkialla maailmassa. Olemme Caritas Internationaliksen ja Caritas Europan jäsen. Suomessa Caritas on Suomen Ekumeenisen Neuvoston kumppanuusjärjestö sekä Fingon ja Suomen köyhyyden- ja syrjäytymisenvastaisen verkoston (EAPN-FIN) jäsen. Viimeisimpänä olemme liittyneet Sininauhaliiton jäseneksi. Caritas ottaa säännöllisesti osaa kannanottoihin ja vetoomuksiin yhdessä muiden järjestöjen kanssa. Vuonna 2019 olemme olleet mukana mm. kehitysrahoituksen nostamiseen tähtäävässä Nolo totuus -kampanjassa, yritysvastuulakia tavoittelevassa Ykkösketjuun-kampanjassa sekä Korvaamaton-ilmastokampanjassa

Caritas Europan Caritas CARES -julkaisusarja esittää konkreettisia keinoja köyhyyden ja syrjäytyneisyyden vähentämiseen Euroopassa. Vuoden 2019 raportti keskittyy peruspalveluiden saavutettavuuteen erityisesti haavoittuvimpien väestöryhmien osalta. Suomen maakohtainen raportti luettavissa englanniksi täältä. Vuoden 2018 raportissa pureudutaan nuorten köyhyyteen ja sosiaaliseen syrjäytymiseen 17 Euroopan maassa sekä annetaan suosituksia päättäjille ongelmien ratkaisemiseksi.  Lue Suomen maakohtainen raportti suomeksi täältä.

Suomen Caritas on ollut mukana työstämässä myös Caritas Europan Sosiaalisten yritysten käsikirjaa

Toimiston aukioloajat: ma-to 10-15,