Puhdasta juomavettä Bolivian vuoristokyliin

Vesi on elämä II -hankkeessa parannettiin puhtaan veden saatavuutta ja sanitaatiota kolmessa kylässä La Pazin vuoristoalueella Boliviassa vuosina 2017-2019. Hanke myös innosti kyläläisiä kehittämään yhteisöjään ekologisesti kestävämpään suuntaan.

Runsaan 11 miljoonan asukkaan Bolivia on väkiluvultaan Andien pienin valtio ja kuuluu Latinalaisen Amerikan köyhimpiin maihin. Vaikka maa on kehittynyt ja vaurastunut nopeaan tahtiin viime vuosina, niin varsinkin haavoittuvimpien ryhmien, kuten alkuperäiskansojen ja naisten asema on yhä heikko. Hankekylien alueella jopa yli 80 prosenttia ihmisistä elää köyhyysrajan alapuolella. Puhtaan juomaveden puute ja huono hygieniatilanne lisäävät myöskin terveysongelmia.

Yhteistyöllä kestävään tulevaisuuteen

Suomen Caritaksen ja Caritas Corocoron tukemissa kolmessa kylässä yhteensä 155 perhettä saa hankkeen ansiosta puhdasta vettä. Lisäksi monet taudit, kuten ripuli ja loissairaudet, ovat vähentyneet kylissä jopa puoleen entisestä. Paikallinen terveyskeskuslääkäri tohtori Ramiro Mamani kertoo, että Caritas Corocoro on onnistunut innostamaan ihmiset osallistumaan työpajoihin, ja muutos entiseen on ollut selkeä. Esimerkiksi kouluissa järjestetyissä työpajoissa on opetettu käsienpesua, hampaiden harjausta ja kuukautishygieniaa.

Hankkeen koordinaattori Mervi Hakoniemi vieraili hankekylissä lokakuussa 2019 ja tapasi hyödynsaajia sekä paikallisen kumppanijärjestön Caritas Corocoron työntekijöitä. Perheet olivat rakentaneet käymälöitä sekä joissain kylissä myös omat vesitankkinsa. Miehet ja naiset tekivät hankkeen aikana yhdessä rakennustöitä ja osallistuivat työpajoihin, joissa opeteltiin muun muassa käyttämään uudestaan käytettyjä muovipulloja ja autonrenkaita. Lisäksi tietoisuus maaperän ja puiden suojelun tärkeydestä on lisääntynyt, mikä on tärkeää kuivuudesta ja eroosiosta kärsivillä vuoristoalueilla.

Sammakoita ja hiiren karvoja

Tacoran kylässä asuva Ángel Flores kertoo, millaista hänen elämänsä oli ennen hankkeen saapumista kylään. ”Meillä oli ennen tapana ottaa vettä kastelujärjestelmästä tai kaivosta. Toisinaan veden mukana oli ötököitä, joskus jopa sammakoita. Parantaaksemme tilannetta rakensimme yksinkertaisen vesijärjestelmän, mutta koska meillä ei ollut tietotaitoa vesijärjestelmän rakentamisesta, se ei toiminut toivotulla tavalla, vaan vesijärjestelmään pääsi sisään hiiriä ja liskoja, ja niitä löytyi myös juomaveden seasta”.

Nyt herra Flores jo nauraa asialle ja kertoo: "Kerran kotitalouksiin tuleva vesi katkesi, eikä meidän alkukantaisista hanoistamme tullut ollenkaan vettä, joten päätimme puhdistaa vesisysteemin. Löysimme putkistosta hiiren luita, joista vesi oli poistanut kaiken nahan, ja kun tarkistimme kotiemme hanat, löysimme niistä hiiren karvoja. Sellaista vettä olimme kaikki juoneet!” Hän vakavoituu ja kertoo, että heidän elämänsä oli aiemmin hyvin vaikeaa. ”Puhdas juomavesi on ollut monien vuosien unelma!” Ángel toteaa, että hankkeen ansiosta heidän elämänsä muuttui. "Nyt kaikilla kyläläisillä on vettä, sitä riittää koko perheelle ja sitä on turvallista juoda."

Suomen Caritas kiittää kaikkia Vesi on elämä II -hanketta tukeneita!

Toimiston aukioloajat: ma-pe 10-15,