Puhdasta juomavettä Bolivian vuoristokyliin

Tue Caritaksen työtä vesihuollon parantamiseksi Bolivian vuoristokylissä:

Danske Bank FI73 8000 1270 1545 04 Viite 2312

MobilePay: 95959

Keräyslupa: RA/2019/18 (2019-2022)

Runsaan 11 miljoonan asukkaan Bolivia kuuluu Latinalaisen Amerikan köyhimpiin maihin. Puhtaan juomaveden puute ja huono hygieniatilanne lisäävät terveysongelmia erityisesti maaseudulla. Suomen Caritas on tehnyt jo vuosia väsymättä työtä Bolivian vesi- ja sanitaatiotilanteen parantamiseksi. Nykyinen hanke Agua es Vida - Vesi on elämä II toimii Andien vuoristossa La Pazin departementin syrjäseuduilla, jonka väestö kuuluu Aymaraa puhuvaan alkuperäisväestöön.

Alueen väestö elää äärimmäisessä köyhyydessä ja kärsii vakavasta puhtaan juomaveden puutteesta. Yli 50 prosentilla asukkaista ei ole puhdasta juomavettä, ja alle 5 prosentissa kylien kotitalouksista on käymälä. Tästä syystä erityisesti lasten yleinen terveydentila on huono ja ripulitaudit sekä parasiitit ovat yleisiä.

Caritaksen hankkeessa kylään rakennetaan vesijohtoverkosto ja perustetaan kyläläisten itse hallinnoima vesikomitea. Lisäksi kyläläisille jaetaan tietoa veden käyttöön, hygieniaan ja vesikomitean toimintaan liittyen. Ulkoministeriön tukemaa hanketta toteuttaa käytännössä paikallinen Caritas Corocoro ja sitä hallinnoidaan yhteistyössä Sveitsin Caritaksen kanssa. Vuonna 2017 Suomen Caritas rahoitti hanketta Vituyon kylässä, vuonna 2018 Condado Poromassa ja vuoden 2019 hankekylä on Sapahaquín kunnassa sijaitseva Jaruma.

Lue blogistamme, miten puhdas juokseva vesi muutti Dona Valentinan perheen elämän.

Toimiston aukioloajat: ma-to 10-15,