Kotimaan työ

Suomessa Caritas auttaa ja neuvoo avuntarvitsijoita eteenpäin oikeiden viranomaistahojen tai kolmannen sektorin palveluiden piiriin. Kysymykset vaihtelevat sosiaaliturvasta terveydenhoitoon ja työllisyyskysymyksiin. Toimistomme on auki päivittäin ja apua voi tulla pyytämään spontaanisti tai ajanvarauksella. Teemme karitatiivista työtä myös yhteistyössä seurakuntien kanssa.

Suoraa taloudellista tukea annamme erilaisissa kriisiytyneissä tilanteissa jonkin verran, mutta pääsääntöisesti yhteistyönä muiden tahojen kanssa. Myönnämme myös vähävaraisille lapsiperheille avustuksia kesäleirimaksuihin ja avustamme maahanmuuttajien ryhmiä heidän omien tapahtumiensa järjestämisessä.

Caritaksen toimistolla järjestetään kuukausittain Ystävyyden kahvila, joka on eri-ikäisten ja eritaustaisten ihmisten kohtaamispaikka. Ystävyyden kahvilassa nostetaan esiin monenlaisia teemoja ja sen puitteissa tehdään myös retkiä eri kohteisiin.

YoungCaritas-toiminnassa nuoret edistävät rauhaa ja sosiaalista oikeudenmukaisuutta itse ideoimillaan tavoilla. Nuoret mm. hoitavat hävikkiruoan jakelua vähävaraisille ja käyvät palvelutalossa auttamassa vanhuksia.

Caritas on mukana yhtenä yhteistyökumppanina nuorten vanhempien työllistymistä edistävässä DUUNI – vanhemmuuden taidot työelämävahvuudeksi-hankkeessa. Projektin tavoitteena on edistää nuoren työelämätaitoja ja osaamisen tunnistamista vanhemmuuden taitoja hyödyntämällä.

Caritaksella on parhaillaan käynnissä kaksi viestintä- ja globaalikasvatushanketta: yritysten yhteiskuntavastuuseen keskittyvä Kymppi-hanke yhteistyössä Helsingin Diakonissalaitoksen säätiön, Filantropian ja Filoksenian kanssa sekä oma yksivuotinen Young voices for a better world -hanke.

Toimiston aukioloajat: ma-to 10-15,