Kotimaan työ

Suomessa Caritaksen kotimaan työhön kuuluu:

Sosiaalineuvonta

Caritas tarjoaa sosiaalineuvontaa kaikille apua tarvitseville. Caritaksen sosiaalineuvoja Hannele Liukkoselta voi kysyä neuvoa suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi liittyen muun muassa sosiaaliturvaan, terveyspalveluihin sekä asumis- ja työllistymiskysymyksiin. Hanneleen voi ottaa yhteyttä puhelimitse 040 2566275 tai sähköpostilla hannele.liukkonen@caritas.fi. Lisäksi voit varata ajan tapaamiselle.

Hävikkiruokajakelu ja vaateapu

Suomen Caritaksen toimistolla on kaksi kertaa kuussa maanantaisin hävikkiruokajakelu (katso tarkemmat tiedot Tapahtumat-sivulla) yhteistyössä Helsingin hävikkiruokaterminaalin kanssa.

Suomen Caritaksella on myös kierrätysvaatekauppa yhteistyössä Inditex-yrityksen (mm. Zara-liikkeet) kanssa. Kierrätysvaatteita voi lahjoittaa Caritaksen keräyslaatikoihin Zara-myymälöissä ympäri Suomen. Lahjoitamme vaatteita vähävaraisille perheille ja muille apua tarvitseville.

Ruokalahjakortit ja leiriavustukset

Suomen Caritas jakaa erityisesti joulun alla ruokalahjakortteja tarvitseville yhteistyössä katolisten seurakuntien kanssa. Lisäksi myönnämme vähävaraisille lapsiperheille avustuksia kesäleirimaksuihin ja avustamme maahanmuuttajien ryhmiä ja nuorten ryhmiä kesätapahtumien järjestämisessä.

Ystävyyden kahvila

Caritaksen toimistolla järjestetään kuukausittain Ystävyyden kahvila, joka on kaikille avoin kohtaamispaikka. Ystävyyden kahvila tekee myös retkiä eri kohteisiin. Kahvila-ajat ja retkien aikataulu Tapahtumat-sivulla.

Nuorten toiminta

YoungCaritas-toiminnassa nuoret edistävät rauhaa ja sosiaalista oikeudenmukaisuutta itse ideoimillaan tavoilla.

Kotimaan hankkeet

Samanarvoinen elämäni -hanke tuo bangladeshilaisen valokuvaajan GMB Akashin kuvia Suomeen.

Caritas oli mukana yhtenä yhteistyökumppanina nuorten vanhempien työllistymistä edistävässä DUUNI – vanhemmuuden taidot työelämävahvuudeksi-hankkeessa. Projektin tavoitteena oli edistää nuoren työelämätaitoja ja osaamisen tunnistamista vanhemmuuden taitoja hyödyntämällä.

Osa toimintaamme Suomessa on myös globaalikasvatus. Parhaillaan käynnissä on yritysten yhteiskuntavastuuseen keskittyvä Kymppi-hanke yhteistyössä Helsingin Diakonissalaitoksen säätiön, Filantropian ja Filoksenian kanssa. Nuorille suunnatun Ole muutos! -kampanjan materiaalit löytyvät omalta sivustoltaan.