Caritas-kauppa

Ostamalla ihania luostarituotteitamme tuet samalla avustustyötämme! Tervetuloa nyt myös kierrätysvaateostoksille Caritaksen kauppaan Meilahdessa.

Myymme ranskalaisen Ganagobien luostarin saippuoita ja ihonhoitotuotteita, sevillalaisessa Nuestra Senora de los Angelesin luostarissa käsin tehtyjä suklaita, saksalaisia kynttilöitä sekä kahvia Nicaraguasta ja Etiopiasta.

Nicaragualaisiin keraamikkateoksiimme voit tutustua tästä linkistä.

Tuotteita voit ostaa toimistostamme osoitteesta Kuusitie 6, Helsinki tai verkkokaupastamme alla. Verkkokaupan tilauksiin lisäämme postituskulut 5,90 euroa.

Jäsenmaksunsa maksaneet Suomen Caritaksen jäsenet saavat 10% alennusta kaikista tuotteista. Tällöin tilaus on tehtävä sähköpostitse osoitteeseen caritas@caritas.fi.

Nicaragualaista keramiikkaa

Caritas myy nicaragualaista keramiikkaa San Juan de Orienten keramiikkataiteilijoiden ja oman avustustyönsä hyväksi. Myytävät teokset ovat esillä alla ja nähtävissä myös Caritaksen toimistolla osoitteessa Kuusitie 6, Helsinki. Jos olet kiinnostunut keramiikan ostamisesta, voit tulla toimistolle tai olla meihin yhteydessä puhelimitse tai sähköpostitse.

San Juan de Orienten keramiikka

San Juan de Orienten kylä sijaitsee Nicaraguassa 45 km etelään maan pääkaupungista Managuasta. Vuonna 1585 perustetussa kylässä asuu noin 5 000 asukasta, ja seutu tunnetaan nicaragualaisen käsityön ja taidekäsityön keskuksena. Kylä on kuin suuri markkinatori, jossa yksinkertaisten valkoisten talojen seinustoilla on myynnissä valtavat valikoimat perinteistä keramiikkaa, värikkäitä maalauksia ja puutuotteita.

San Juan de Orienten asukkaista 95 % saa ainakin osan toimeentulostaan keramiikan valmistuksesta.

Keramiikan perinteet ovat syvällä Nicaraguan historiassa, esikolumbisessa ajassa ennen espanjalaisten valloittajien saapumista maahan 1500-luvun alussa. Loistokkaasti metallioksideilla koristellut esineet olivat erittäin arvostettuja ja niitä käytettiin uskonnollisissa seremonioissa.

San Juan de Orienten keramiikassa on kaksi tyylisuuntaa, pre-columbino ja creacion libre. Nimensä mukaisesti pre-columbino tyylin keraamikot ammentavat innoituksen teoksiinsa vanhasta, esikolumbisesta keramiikasta. Creacion libren kuvamaailma kumpuaa Nicaraguan vehmaasta luonnosta tai se on yksinkertaistetun geometrinen. Valtaosa huutokaupattavista töistä edustaa tätä tyylisuuntaa. Vahva yhteys menneisyyteen näkyy myös creacion libre -tyylin töissä. Esimerkiksi kilpikonnat, liskot ja sammakot olivat suosittuja koristeaiheita niin satoja vuosia sitten kuin nykyäänkin.