Caritaksen pääsihteeri Maria Nyman vieraili Suomessa

Suomen Caritas sai vuosikokoukseensa huippuvieraan, kun Caritas Europan pääsihteeri Maria Nyman vieraili Suomessa 24.-26.4.2024. Vierailunsa aikana hän tapasi pääsihteeri Larissa Franz-Koiviston kanssa useita Suomen Caritaksen yhteistyökumppaneita. Keskiviikkoiltana he tapasivat Kirkon ulkomaanavun toiminnanjohtaja Tomi Järvisen ja hallituksen puheenjohtaja Tarja Kantolan. Keskustelun aiheina olivat yhteiset yhteistyöverkostot maailmalla ja uudet yhteistyömahdollisuudet.

Torstaina Nyman keskusteli piispa Raimo Goyarrolan kanssa. Tapaamisen aikana he pohtivat esimerkiksi, miten hiippakunnan ja Caritaksen yhteyksiä voisi syventää Pohjoismaissa. Seuraava vierailukohde oli Suomen ekumeeninen neuvosto, missä Nyman ja Franz-Koivisto tapasivat pääsihteeri Mayvor Wärn-Rancken. Häneltä Nyman sai katsauksen suomalaisten kristillistaustaisten järjestöjen tilanteesta.

Loppupäivän kohteena oli Suomen Caritaksen toimisto, jossa Nyman keskusteli henkilöstön kanssa ja jäi pohtimaan, miten Caritas Europa voisi tukea jäsenjärjestöään enemmän suomalaisten auttamiseksi. Illalla Nyman osallistui Suomen Caritaksen vuosikokoukseen. Siellä hän piti puheen, jossa hän kertoi olevansa iloinen, miten laajat verkostot Suomen Caritaksella on. Verkostot lisäävät vaikutusvaltaa ja auttavat vaikuttamistyössä myös Caritas Europaa.

Katolinen sosiaaliopetus ohjaa Caritaksen toimintaa

Caritas on katolisen kirkon hyväntekeväisyysjärjestö, joka tekee yhteistyötä myös eri maiden piispojenkonferenssien kanssa.

”Caritas on käytännön elämässä toteutuvaa uskoa. Työskentelytavat vaihtelevat eri puolella maailmaa ja ne ovat riippuvaisia kunkin maan resursseista ja mahdollisuuksista”, Nyman sanoi.

Kansainvälisten järjestöjen, Caritas Internationaliksen ja Caritas Europan tehtävä on luoda työkaluja, tietoa ja mahdollisuuksia, jotka kehittävät ja vahvistavat kansallisten järjestöjen toimintaa. Caritas Europa tekee myös vaikuttamistyötä Euroopan Unionin suuntaan. Kattojärjestönä Caritas vaatiii heikoimmassa asemassa oleville ihmisille ihmisarvoista kohtelua ja tekee työtä köyhyyden vähentämiseksi Euroopassa eri keinoin. Myös kestävän kehityksen kysymykset ovat nousseet agendalle entistä vahvemmin. Caritas-järjestöt koordiniovat myös humanitaarista apua ympäri maailmaa.

Lopuksi Nyman kertoi puheessaan Caritaksen taustalla olevista arvoista, katolisesta sosiaaliopetuksesta ja kristillisestä lähimmäisenrakkaudesta. Hän muistutti, että Laupias samarialainen ei kysellyt autettavan ihmisen taustoja tai avun tarvetta. Hän auttoi pyyteettömästi. Sama henki on Caritaksen auttamistyön lähtökohta.

Perjantaina Nyman tapasi vielä yli 250 sosiaali- ja terveysalan järjestön kattojärjestö SOSTEn työntekijöitä. Heidän kanssaan Nyman ja Franz-Koivisto keskustelivat hallituksen sosiaalikenttään liittyvistä leikkauksista. Ne vaikuttavat monen järjestön rahoituspohjaan ja niillä on isoja vaikutuksia etenkin ennaltaehkäisevään sosiaalityöhön. Leikkaukset vaikuttavat keskeisesti uusiin rahoitushakuihin. Suomen Caritas liittyi SOSTEn jäseneksi vuonna 2023.

7 katselukertaa0 kommenttia