Keväiset terveiset Suomen Caritaksesta!

Caritas jäsenkirje maaliskuussa 2022

Kevätkaudella Caritaksessa tapahtuu monenlaista

• Tule illalliselle myanmarilaisten kanssa 23.3.!

• Vielä ehdit osallistua paastokeräykseen ‒ tue Caritaksen kehitysyhteistyötä

• Caritaksen pääsiäisbasaari palmusunnuntaina 2.4.2023

• Tervetuloa vuosikokoukseen 27.4.2023

• Ihmiskauppa on rikos ihmisyyttä vastaan – Caritaksen työ edistää ihmiskaupan uhrien asemaa

Tervetuloa hyvän ruoan ja hyvän tekemisen Myanmar-iltaan!

Illan erityisvieraana on kaksi paikallista yhteistyökumppaniamme Myanmarista. Osana heidän vierailuaan järjestämme illallisen 23.3. klo 18 alkaen hurmaavassa Hotel Helkassa, Pohjoinen Rautatiekatu 23, Helsinki.

Meillä on ilo ja kunnia kutsua sinut osallistumaan kehitysyhteistyöprojektiimme liittyvään iltaan! Maukkaiden ruokien ja viihteen lisäksi ilta tuo paljon hyvää maailmaan. Illallisen tuotot käytetään edistämään ilmasto-oikeudenmukaisuutta Myanmarissa.

Myanmar on yksi herkimmässä asemassa olevista maista ilmastonmuutoksen vaikutuksille. Kohoavien lämpötilojen, yleistyvien luonnonkatastrofien ja muiden ilmastonmuutokseen liittyvien haasteiden tuhoisat vaikutukset ovat jo nyt läsnä myanmarilaisten elämässä.

Yhteistyömme paikallisen organisaation kanssa tukee myanmarilaisia yhteisöjä sopeutumaan ilmastonmuutoksen vaikutuksiin ja lieventämään niitä. Hankkeemme keskittyy koulutuksen ja resurssien tarjoamiseen, jotta ihmiset pystyvät kehittämään kestäviä toimeentulomuotoja, säästämään luonnonvaroja ja rakentamaan kestävyyttä ilmastonmuutoksen keskellä.

Kun tuet tätä projektia, vaikutat konkreettisesti niiden ihmisten elämään Myanmarissa, jotka ovat ilmastokriisin etulinjassa. Autat rakentamaan oikeudenmukaisempaa ja kestävämpää tulevaisuutta kaikille.

Liity siis seuraamme ja vaikuta paremman maailman ja planeetan puolesta. Illallislipun hinta on 90 € ja se sisältää noutopöydän ja illan ohjelman.

Paikkoja tapahtumaan on rajatusti, joten ilmoittauduthan pian, kuitenkin viimeistään 16.3.! Lisää tietoa tapahtumasta ja linkki ilmoittautumiseen: bit.ly/Myanmarillallinen

Teksti jatkuu kuvan jälkeen

Vielä ehdit osallistua paastokeräykseen!

Keräys on käynnissä 9.4. asti. Caritas tekee työtä rauhan, yhdenvertaisuuden ja hyvän elämän puolesta. Sinun lahjoituksesi tukee naisten ruokaturvaa Keniassa, pienviljelijäperheiden sopeutumista ilmastonmuutokseen Nepalissa, ympäristöoikeudenmukaisuutta Myanmarissa ja ihmiskaupan vaarassa olevia työläisiä Bangladeshissa.

Teemme ihmisarvoa kunnioittavaa työtä, jolla vähennetään eriarvoisuutta. Työmme tuottaa hyvää tulosta. Hankkeemme ovat edistäneet muun muassa puhtaan juomaveden saantia, naisten asemaa ja lasten ja nuorten koulutusta.

Voit tehdä lahjoituksen verkkosivuillamme osoitteessa www.caritas.fi/lahjoita tai suoraan Caritaksen tilille:

Saaja: Suomen Caritas ry

Tili: FI73 8000 1270 1545 04

Viite: 2257

Mobile pay: 95959 (viesti: Paasto)

Keräyslupa: RA/2022/218

Tervetuloa pääsiäisbasaariin palmusunnuntaina 2.4.2023 kello 10.30–15 Pyhän Henrikin seurakuntasalissa osoitteessa Pyhän Henrikin aukio 1 A. Merkitse tapahtuma jo kalenteriin! Otamme vastaan 24.3. saakka lahjoituksia arpajaispöytään Caritaksen toimistolla ti

-pe klo 10–15. Lahjoitettavien arpajaisvoittojen pitää olla uusia ja ehjiä. Kiitoksia etukäteen avustasi!

Kutsumme kaikki Suomen Caritaksen jäsenet vuosikokoukseen 27.4.2023 kello 17 Pyhän Marian seurakuntasaliin. Osoite Mäntytie 2, 00270 Helsinki.

Caritaksen vuosikokoukseen voit osallistua myös etäyhteydellä. Lähetämme sinulle linkin etäkokoukseen, jos lähetät pyynnön ja sähköpostiosoitteen 25.4. mennessä osoitteeseen caritas@caritas.fi.

Rikos ihmisyyttä vastaan – Caritaksen työ ehkäisee ihmiskauppaa

Ihmiskaupan vastaista työtä on tehty jo pitkään. Siitä huolimatta maailmassa on tällä hetkellä enemmän ihmiskauppaa ja orjuutta kuin koskaan aikaisemmin. YK:n mukaan globaalisti 50 miljoonaa ihmistä elää modernissa orjuudessa. Suomen Caritaksen uusi projekti Bangladeshissa keskittyy siirtolaistyöläisten oikeuksien edistämiseen ja ihmiskaupan ehkäisyyn. Joka vuosi yli 500 000 bangladeshilaista muuttaa työn perässä. Tiedon puute omista oikeuksistaan, köyhyys ja naisiin kohdistuva väkivalta asettavat nämä siirtolaiset haavoittuvaan asemaan ja riskiin tulla ihmiskaupan uhreiksi. Paikallisen kumppanin kanssa toteutettavassa hankkeessa siirtotyöläiset saavat tietoa ja työkaluja puolustaa oikeuksiaan ja tehdä työtä ihmiskauppaa ja turvatonta siirtolaisuutta vastaan.

Ihmiskauppa on koko yhteiskuntaa lävistävä ongelma, jonka lonkerot ulottuvat meille Suomeen saakka. Modernissa orjuudessa elävien tekemiä tuotteita löytyy lähes kaikkialta, lisäksi ihmiskauppa on myös suomalainen ilmiö. Caritas toimiikin sekä Suomessa että kansainvälisissä verkostoissa ja vaikuttaa ihmiskaupan ehkäisemisessä. Helmikuussa Caritaksen pääsihteeri Larissa ja toimiston asiantuntijat tapasivat emerituspiispa William Kenneyn ja viestintäjohtaja Alexander DesForgen, jotka ovat osa Vatikaanin nimittämää kansainvälistä Santa Marta Groupia. Verkosto on perustettu ihmiskaupan ja modernin orjuuden ehkäisemiseksi. Tapaamisessa keskusteltiin sekä Santa Martan että Suomen Caritaksen työstä ja ihmiskaupan ehkäisystä niin Suomessa kuin globaalisti. Caritas osallistuu myös Suomen Ekumeenisen Neuvoston ihmiskaupan vastaista työtä tekevien järjestöjen verkostoon. Työ oikeudenmukaisemman maailman puolesta jatkuu.

Lyhyesti

Ukrainan sotaa on kulunut yli vuoden verran. Aluksi keräsimme hätäapukeräyksen Caritas Internationaliksen kautta. Vuoden vaihteessa tukemme painopiste on siirtynyt pidempiaikaiseen auttamiseen ja jälleenrakennukseen. Teemme yhteistyötä Caritas Austrian kanssa, jotka vastaavat hankinnoista ja avustusten logistiikasta. Kiitos kaikille jo tähän mennessä Ukrainaa tukeneille!

Caritaksen ompelupalvelu käynnistynyt

Caritas -ompelimossa voit teettää korjausompelua ja tilaustöitä. Korjauttamalla tai muodistamalla vanhan vaatteen autat vähentämään tekstiilijätettä. Palvelun tuotoilla tuet Suomen Caritaksen toimintaa.

Jos olet epävarma kannattaako jokin vaate korjata tai muodistaa, niin tule näyttämään se meille. Ompelija kertoo mitä on mahdollista tehdä ja antaa hinta-arvion korjauksesta.

Otathan yhteyttä ja sovi käynnistä etukäteen: caritas@caritas.fi, viestin otsikko "ompelupalvelu".

Helmikuussa hyvästelimme Adriana Saarialhon ja kiitimme häntä vuosista Caritaksen palveluksessa. Adriana aloitti äskettäin työn toisessa organisaatiossa. Tämän seurauksena toimisto ja kauppa ovat auki tiistaista perjantaihin kello 10-15. Puhelut numeroon +358 400 911 874 kulkeutuvat edelleen Caritaksen toimistoon.

Jäsenmaksunsa maksaneille alennusta luostarituotteista

Maksamalla jäsenmaksusi teet osaltasi avustustoimintamme mahdolliseksi! Tänä vuonna jäsenmaksunsa maksaneet saavat myös 10 prosentin alennuksen luostarituotteista ja ompelupalvelusta. Ostoksia voit tehdä Caritas-kaupassa osoitteessa Kuusitie 6, Helsinki ja verkkokaupassamme www.caritas.fi/caritas-kauppa. Alle 25-vuotiaille jäsenillemme jäsenmaksun maksaminen on vapaaehtoista.

Caritaksen jäsenmaksu postitetaan maaliskuussa. Lähetämme jäsenmaksulomakkeet melko pian tämän kirjeen saavuttua.

Mukavaa kevään jatkoa sinulle – toivottavasti näemme vuosikokouksessa ja muissa tapahtumissa!

Terveisin Larissa Franz-Koivisto ja Caritaksen toimiston väki

33 katselukertaa0 kommenttia