Kymppi-hanke järjestää Somalia-maapäivän

Tervetuloa Somalia-maapäivään 14.9.2021

Miksi aloittaa yritystoimintaa Somaliassa? Mitä Somaliassa työskentelevät yritykset ja järjestöt ovat oppineet ja mitkä mielikuvat ovat osoittautuneet vääriksi? Miten erilaisia kumppanuuksia on mahdollista hyödyntää? Mitä tukea liiketoimintaan Somaliassa on mahdollista saada? Miten hallita riskejä?

Diakonissalaitoksen, Filantropian, Filoksenian ja Suomen Caritaksen koordinoima Kymppi-hanke järjestää tiistaina 14.9.2021 yhdessä Finnpartnershipin kanssa Somalia-maapäivän.

Tilaisuuden vetää Habiba Ali, Kymppi-hankkeen ohjausryhmän jäsen ja ohjelmakoordinaattori Uskonnollisten ja perinteisten toimijoiden rauhanverkostossa.

9.15–9.30 Virtuaaliset vapaamuotoiset aamukahvit

9.30–9.40 Tilaisuuden avauspuheenvuorot: Birgit Nevala, ohjelmajohtaja, Finnpartnership ja Sara Tabrizizadeh-Haavisto, projektipäällikkö, Kymppi-hanke/Diakonissalaitos

9.40–10.40 Asiantuntijoiden alustukset

9.40–10.00 Miksi aloittaa yritystoimintaa Somaliassa/Somalimaassa ja mistä lähteä liikkeelle? Aden Hussein, start up -yrittäjä, asiantuntija

10.00–10.20 Yrittäjien puheenvuorot: Positiiviset ja negatiiviset mielikuvat vs. todellisuus yritystoiminnassa Somaliassa.

10.20–10.40 Mitä järjestöt ovat oppineet työskennellessään Somaliassa ja miten löytää luotettavia kumppaneita? Maiju Korpela, Project Manager, Suomen Somalia-verkosto

10.40–11.30 Pienryhmätyöskentelyä neljässä teemaryhmässä. Fasilitoijat pitävät ensin pienen alustuksen, jonka jälkeen on keskustelua teemasta. Osallistujia pyydetään ilmoittautumaan ryhmiin jo ennen tilaisuutta.

1. Menestystä kumppanuuden kautta. Käytännön esimerkkejä ja ideoita yritysten ja järjestöjen välisen kumppanuuden hyödyntämiseen. Fasilitoijana Mika Välitalo, asiantuntija, Kehitys ja innovaatio, Fingon PowerBank

2. Syvällinen paikallistuntemus tuloksellisen liiketoiminnan perustana.

3. Tukea liiketoiminnan aloittamiseen Somaliassa. Fasilitoijana Nikke Karjalainen, Programme Officer, Finnpartnership

4. Riskienhallinnan ennaltaehkäisevä vaikutus. Mitkä ovat suurimmat riskit Somaliassa toimimisessa ja miten riskeihin on mahdollista varautua?

11.30–11.40 Tauko

11.40–12.40 Pienryhmäkeskustelujen purkaminen yleiskeskustelussa. Tapahtuman jälkeen osallistujille lähetetään keskustelusta yhteenveto sekä “steps forward”.

12.40–12.55 Suomen suurlähetystön puheenvuoro: Miten tehdä yritystoimintaa positiivisilla kehitysvaikutuksilla? Mauri Starckman, Head of Cooperation, Somalia, Suomen Nairobin suurlähetystö

12.55-13.00 Kymppi-tiimin kiitokset ja tilaisuuden lopetus

Muutokset ohjelmaan ovat mahdollisia. Päivitetty ohjelma löytyy Kymppi-hankkeen LinkedInista ja nettisivuilta.

Ilmoittaudu tilaisuuteen tästä linkistä 12.9. mennessä. Lomakkeessa kysytään, mihin teemaryhmään haluat osallistua pienryhmätyöskentelyn aikana. Osallistujat ohjataan valmiiksi oikeisiin ryhmiin.

Lämpimästi tervetuloa!