Caritaksen jouluinen jäsenkirje

Arvoisa Caritaksen jäsen, Kiitos, että olet tukenut toimintaamme tänä vuonna. Koronapandemia on vaikuttanut edelleen kaikkeen, mitä teemme. Auttamistoiminta on rajatumpaa ja samalla avuntarve on lisääntynyt. Olemme kiitollisia kaikille, jotka ovat tukeneet avustustyötämme sekä Suomessa että ulkomailla.

Tässä kirjeessä

• Pääsihteeri Larissa Franz kertoo, millainen kuluva vuosi on ollut Suomen Caritaksessa

• Kutsumme sinut jouluostoksille Caritas-kauppaan

• Kerromme Adventtikeräyksestä ja siitä, miten sinun on mahdollista osallistua

• Caritaksen Social Care -raportti on julkaistu

• Samanarvoinen elämäni -valokuvanäyttely avautuu tammikuussa Kouvolassa

Pääsihteeri Larissa Franzin terveiset Järjestyksessä jo toinen koronavuosi on taittunut. Pandemia on vaikuttanut moniin toimintoihin myös Caritaksessa. Kiitollisina voimme kuitenkin todeta kotimaan toiminnastamme, että tänä syksynä sekä ystäväkahvila- että retkitoiminta ovat käynnistyneet vireämpänä kuin koskaan. Ruokajakelu on pyörinyt läpi vuoden kahdesti kuussa. Olemme jakaneet hävikkiruokaa ja välittäneet apua heikoimmassa asemassa oleville. Pystyimme myös järjestämään perinteisen marraskuun joulubasaarin suunnitellusti.

Lisäksi olemme välittäneet tietoa Caritakselle tärkeistä teemoista viestintähankkeidemme kautta. Maailmanlaajuinen vastuu näkyy hankkeissamme, joissa olemme kertoneet ihmisoikeuksista, vastuullisesta liiketoiminnasta sekä eriarvoisuuden vähentämisestä. Ulkomaantoimintamme osalta olemme aloittaneet paikallisten yhteistyökumppaneidemme kanssa kaksi kehitysyhteistyöhanketta tänä vuonna. Keniassa tuemme paimentolaiskansaan kuuluvien naisten ruokaturvaa ja elinkeinoja sekä Myanmarissa ympäristöoikeudenmukaisuutta ja kestävää elämäntapaa. Osallistumalla tämän vuoden adventtikeräykseen mahdollistat libanonilaisten lasten pääsyn kouluun.

Henkilöstössä on tapahtunut muutoksia tänä vuonna. Keväällä saimme joukkoomme viestintäasiantuntijaksi Laura Koskelaisen, jolla vankkaa viestintäosaamista jo aikaisemmalta työuraltaan. Kehitysyhteistyön asiantuntijana ja hankekoordinaattorina aloitti elokuussa Riikka Aartola, jolla on vahva hankeosaamisen tausta. Adriana on saanut vastuulleen kaupan asioita ja tapahtumien koordinointia. Hannele jatkaa osa-aikaisena sosiaalineuvojana ja sosiaalityön kehittäjänä yhteistyössä seurakuntien kanssa.

Haasteina meillä on edelleen rahoitus ja sen vakauttaminen. Ilman teidän jäsenyyttänne ja tukeanne emme pystyisi auttamaan kaikkia avuntarvitsijoita. Kiitos, että autat jäsenmaksullasi. Kiitos myös yksittäisiä summia lahjoittaneille ja vakituisille kuukausilahjoittajille! Jo pienikin apu on arvokas. Jos tarvitset lisätietoja lahjoittamisesta, olethan yhteydessä toimistoomme. Muistathan myös adventtikeräyksemme, josta löydät lisätietoa alta. Uusin sosiaalinen hankkeemme, kauppatoiminnan laajentuminen luostarituotteista kierrätettyjen vaatteiden myyntiin jäi pahasti pandemian alle. Teimme vuonna 2020 sopimuksen Inditex-yrityksen kanssa. Nyt jokaisesta Zara-vaateliikkeestä ympäri Suomen löytyy meidän keräyslaatikkomme, jonne voi toimittaa vaatteita. Hyödynnämme vaatteita Caritas-kaupan toiminnassa. Myymme eteenpäin tai annamme tarvitsijoille tai tuunaamme niitä uudestaan. Tarvittaessa huolehdimme loppukierrätyksestä vastuullisesti. Tarjoamme hankkeessa myös työllistymismahdollisuuden ulkomaalaistaustaisille ihmisille, jotka tarvitsevat työharjoittelu- tai kuntoutumispaikan. Jos kauppatoimintamme ei ole vielä tuttua, tervetuloa tutustumaan paikan päälle tai ostoksille verkkokauppaamme. Näin myös tuet Caritaksen toimintaa. Jouluterveisin, Larissa Tervetuloa jouluostoksille Caritas-kauppaan tukemaan toimintaamme! Myymälämme Helsingissä on ollut auki koko vuoden. Caritas-kauppa myy käsivoiteita ja saippuoita ranskalaisesta Ganagobien luostarista. Myynnissä on myös nicaragualaista keramiikkaa San Juan de Orienten -kylän taiteilijoilta. Meillä on myös valikoima laadukkaita kierrätysvaatteita. Tervetuloa kivijalkamyymäläämme tai verkkokauppaan. Verkkokaupastamme löydät kaikki tuotteemme, paitsi kierrätysvaatteet. Kivijalkakauppaan ehtii vielä ennen joulua. Kauppamme on auki maanantaista perjantaihin kello 10-15. Kauppa on auki pidennetysti maanantaina 20.12. ja keskiviikkona 22.12. klo 10-18. Kun tilaat verkkokaupan ostoksia viimeistään perjantaina 17.12., ehdimme lähettää tuotteet ennen joulua. Caritaksen myymälä ja toimisto on suljettu 24.12.-9.1. Avaamme ovet jälleen 10.1.2022. Postitamme silloin 20.12. ja sen jälkeen tehdyt verkko-ostokset.

Caritaksen adventtikeräys on käynnissä vuoden loppuun asti Adventtikeräyksen kautta tuemme erityistarpeisten lasten koulumatkoja Libanonissa. Toteutamme keräyksen yhteistyössä Tanskan Caritaksen kanssa. Caritas Libanonilla on neljä erityistarpeisten lasten koulua. Lapsilla on erilaisia psyykkisiä ja fyysisiä vammoja ja he tulevat haavoittuvassa asemassa olevista perheistä. Libanonin kriisit ovat aiheuttaneet monien elintärkeiden tavaroiden ja palveluiden hintojen nousua. Monilla perheillä on vaikeuksia maksaa lasten koulukyyti. Valitettavasti jos lapsi ei pääse kouluun, hänen koulunkäyntinsä keskeytyy. Voit auttaa näitä lapsia, kun tuet tämän vuoden Caritaksen Adventtikeräystä. Lue lisää verkkosivuiltamme. Kiitos tuestasi, joka varmistaa useiden lasten kouluun pääsyn!

Advent collection: Help children with special needs in crisis-stricken Lebanon go to school Political unrest, economic crisis, COVID-19 and the explosions in Beirut last year means that 55% of Lebanon’s population, according to the UN, now live below the poverty line. Caritas in Lebanon runs four schools for children with special needs. The children have various mental and physical disabilities and come from vulnerable families. The crisis in Lebanon has caused the prices of goods and basic services to increase, making it very difficult for parents to pay for transport for their children to and from school. Unfortunately, this has led to many children dropping out of school. You can help the kids get to school by supporting this year’s Advent fundraiser. Kiitos!

Kuvassa libanonilainen perhe, joiden lapsi Charbel käy Caritas Libanonin koulua.

Kiitos kaikille Vastuuviikon keräykseen osallistuneille! Keräyksen kohde oli Caritaksen kehitysyhteistyöhanke Keniassa, jolla tuemme naisten elinkeinoja ja ruokaturvaa perustamalla yhteisöllisiä säästö- ja lainausryhmiä sekä tarjoamalla koulutusta vuohienhoidossa, korinpunonnassa sekä mehiläistenhoidossa ja hunajan valmistuksessa.

Caritas Europan Social Care -raportti on ilmestynyt Caritaksen sosiaalisen vastuun raportin Suomea koskeva osuus valmistui joulukuussa. Raportilla pyritään vaikuttamaan sekä Euroopan unionin että Suomen sosiaalipoliittisiin päätöksiin. Suomessa ajankohtaisia asioita ovat esimerkiksi uudet sosiaali- ja terveysalueet ja tammikuussa pidettävät aluevaalit. Pyrimme nostamaan esille uusia teemoja sote-keskusteluun”, sanoo Caritaksen pääsihteeri Larissa Franz-Koivisto. Kahden vuoden välein ilmestyvä raportti käsittelee tänä vuonna etenkin maahanmuuttajien, kehitysvammaisten ja liikkuvan väestön työllisyyttä. Raportti on tehty Euroopan unionin tuella. Tammikuussa ilmestyy laajempi useita Euroopan maita käsittelevä raportti, jossa kerrotaan kunkin maan tilanteesta erikseen. Suomen tilannetta käsittelevä raportti ilmestyy Caritaksen verkkosivuille tammikuussa. Raportissa kerrotaan myös Suomen Caritaksen sosiaalisen työn kehittymisestä. Haluatko olla mukana tukemassa tätä työtä? Jos koet tämän tarpeelliseksi, kutsumme sinut kuukausilahjoittajaksi. Pääset lahjoitussivulle tämän sivun kautta.

Samanarvoinen elämäni -valokuvanäyttely avautuu Kouvolassa Valokuvat ovat nähtävillä Kouvolan pääkirjastossa 4.1.-17.2.2022. Näyttelyssä on esillä bangladeshilaisen valokuvaajan GMB Akashin kuvia ja kuvissa olevien henkilöiden kertomia tarinoita. Näyttely liittyy Caritaksen Samanarvoinen elämäni -hankkeeseen, joka tuo esille eriarvoisuuteen liittyviä teemoja. Hankkeeseen liittyy oppimateriaali sekä vuonna 2022 käynnistyvä valokuvauskilpailu ja sosiaalisen median kampanja. Näyttelyyn ja hankkeeseen voit tutustua hankkeen verkkosivuilla.

Rauhallista joulua ja hyvää uutta vuotta / God jul och gott nytt år / Merry Christmas and happy new year! Larissa sekä toimiston väki Adriana, Laura, Riikka ja Hannele